Saturday, June 1, 2013

هو & هي - اسراء عبد الحميد

هو & هى:

هو : حيره ما بعدها حيره وملامح الشحوب والشرد تباغتها كلما تطلعت اليه لتسطتطلع أمره,فتبادره عيناها اليس هذا ما حلمت به دوما !!.. انا معك الان ماذا اذن !!. يجيبها بعيناه وماذا عما سبق هل سنسنى ويمضى الامر كهفوه لابد الا نقف عندها؟؟؟!!
.. حينها تشيح وجهها وتلتقط من يد أمها خاتم الخطبه لتقيسه فى اصبعها وهـو يتنهد طويلا ويمرغ كفيه على وجه وكأنه يشيح بأفكاره عنه.
ما مضى كان تعارف فى الدراسه , صداقه تعتز بها من جانبها و حبا عميق من طرفه , احبها وباح بكل ما فاضت به مشاعره ولكن رفضته بدبلوماسيه وادب جام سألها عن المبرر الحقيقى اجابته فى حياء شديد عن حبها لصديقه بل وطلبت منه ان يعرفها علـيه وان يحاول لفـ نظره اليها.. رده فعلها فاقت كل توقعاته والجمتـه يومها من فرط ذهوله تمتم بعبارات ساقتها المفاجأءه : حسنا حسنا .. سأحاول وانصرف. وبالفعل ساعدها حتى يتسنى لـه نسيانها اذا ما رأى قربهما لبعضهما البعض تركهما على حالتهما وانصرف ومضت سنون الدراسه ليتخرج ولا تزال فى قلبه لم تخرج بعد , تغرب وسافر ولم يحاول ان يتتبع اخبارهما لينسى الماضى وبعد عودته لزياره اهله فاتحوه فى أمر الزواج ورشحت له والدته بعضهن ولكنه رفض ومن العائلة لزيارات الاصدقاء القدامى حتى قابل صديقه, حبيبها وبدون ترتيب سأله عنها فأجابه ان الموضوع بالنسبه له لم يكن جدى كان حب جامعه اى خروج وضحكات وذكريات حلوة ليس الإ وانه تركها ولم يعد على علاقه بها يومها فرحه دبت فى قلب( هـو ) لتخبره انه لازال لديه امل.
بحث عنها وعاد ليحادثها بحجه الاطمئنان عليها ولم يجرؤ على مفاتحتها فى الماضى او فى أمرها مع صديقه. و بعد مكالمات قليله ابدا حلمه وجدد رغتبه فى الارتباط بها يومها وافقت فور سرده لطلبه هذا وافقت حتى دون تفكير. سعادته به جعلت امور الخطبه بكل بتفاصيلها تسير على عجل حتى جاء موعدهما لاختيار الدبل حينها راودته كل الافكار ادهشه امرها: انها لم تفكر طويلا وافقت على الفور ,هواجس عده جعلت من فرحته لوغرتمات غير مفهومه وعجز عن تفسيرها..
هى: ساقتها تجربه اختيارها بالقلب ان لا تفوت الفرصه اذا اتت مواتيه ان لا تترك نفسها لمشاعرها. العقل يخبرها ان لا تضيع الفرصه لان قلبها خذلها فالسابق..
تمت
اسراء عبد الحميد

((احنا ولادك)) - شيماء السيد

((احنا ولادك))
عيني عليك يا مصري تملي كده شقيان.. شايل الهم في جوفك ولسه برضوا جعان ..
شارب من كاس المر ولسه برضوا عطشان..
مولود منك في حضنك كنت بنام علي غناويكي
ربتينا وكبرتينا وعلي ايديكي علمتينا .. نتحدي لو مين كان؟
يا ام الدنيا::
ليه دلوقتي ولادك اتفرقوا هنا وهناك وفي كل مكان؟؟
ليه فيهم اللي بيحميكي ..واللي بيفرط فيكي .. واللي عايز يورثك وانتي لسه نبضك فيكي( ما ماتش)
معقول ده الحال !!! ده كان م المحال يتشتت ولادك علي اراضيكي
ليه مش قادرين نحلم والحلم مننا هربان؟؟؟؟؟
ليه محدش في حضنك بقي عارف ينام؟؟؟؟؟
ولا عارفه تغفل اجفان... كل الحكايه احنا ولادك عايزين العدل والحريه وحشنا الدفا والامان نفسنا محدش يبات ويصبح جعان ....

شيماء السيد

نحب ونتحب - سارة حسين

نحب ونتحب

الحب كلمة بتتقال كتير اوى ادامنا ... في الافلام الابيض واسود والاغاني وكمان في السيما بالالوان
ودايما السؤال المشهور " انت حبيت ... انت عشت الحب قبل كدة ؟؟؟!!!
وطبعا نسمع الكلمة من هنا ونذبهل ... كأأننا بنقول انت اخترعت الذرة
طب وبعدين ؟!!
نسرح ونشرد ونتوه ونعد نفكر ونحاول نفتكر ياتري حبينا طب والحب ده شكله ايه ؟
بيتحس ازاى ؟ ونشوف اول حب ف حياتنا ونعيش في الخيال ونفتكر انه حب وبعدين يتضح لينا انه لا طلع حب والا حاجة.........
ونفكر تاني طب ايه هو وازاى نعرف اننا حبينا ...
دي بئة مشكلة من اكبر مشاكل مجتمعنا
ان البنت والولد يطلعوا من صغرهم ع التليفزيون في الافلام والاغاني ده حتي في الكرتون *_*
نيجي بئة علي المهم اننا نطلع طول عمرنا نفسنا نحب ونتحب ونلائي ال يغنيلنا زى العندليب وال نحبها زي سندريلا وال تقول مكسوفة اقولك بقمة دلعها زى شادية .... والصادمة بئة تطلع في جيل الشات والفيسبوك والسهر طول الليل علي الايك والشار والكومنت والتاج وبعدين في الاخر يتعملنا بلوووووووووك
ونفضل في نفس الدوامة بس الاول كانت الاحلام وردية وجو الافلام الابيض واسود اتطورت وقلبت لالوان ودخلنا في عالم الاحلام
والميسد كول والميسدج والفور جي كمااان
وياسلام علي آآلووو ووراها نتعرف ونتساير ونسهر ونتقابل
ونتقابل وتسد كل الابواب ,
وبعدين لا تخيلات والا افلام والا احلام نافعين طب وايه العمل ؟
طب عاوزين نعرف ايه الحب ده بطعم ايه وشكله ايه ؟؟؟
ده اكيد العيب في حمادة وتوتو مش في الحب ... واكيد اكيد هنلاقي الفارس علي الحصان الابيض
وبعد دمعتين وكلمتين كلهم جرح وفراق ومع اول شات وممكن نتعرف ننسي حمادة والا جاب توتو
ونبتدي نفتح قلبنا الا انجرح وياخسارة القلب الابيض ال بئة اووف ويت
من كتر التجارب والمحاولات عشان( نحب ونتحب )
طيب دي مراحل منمراحل كتير منها الجامعة ال زهقونا منها ف السمسلات والافلام اننا ندخل الجامعة من هنا نلائى ال يحبنا ويموت ف دباديبينا وللاسف نلائى مواجع وقصص وروايات
يتعمل منها احلي الحكايات
ونتخرج ولسة جوانا نفس الاماني اننا نلائي ال امه داعياله ..
وندخل مرحلة الشغل وخلاص الدوامة خلصت ونطرتنا علي الشط وياترب ال هيزغطنا زي البط والا لا
وكل المحاولات تفشل لحد ماييجي الجواز العادي التقليدي من غير عد النجوم والا الاغاني والا كورنيش وترمس وسوداني ....ونتجوز ونتصدم ونعيش حياة مهلبية ... وفي الاخر ياتكمل ونعيش مكسورين الخاطر
يانطلق وندور تاني في نفس الدوامة اننا ( نحب ونتحب )
وللاسف ناسين من البداية ان الحب اتخلقنا بيه وعشنا فيه والمفروض بئة كل الدوامة دي تتغير ونرمي البذرة في الصغير انه الحب الحقيقي هو (( حب الله )) واننا بنحب اهلنا وبنعيش في الدنيا علي الحب وبالحب ونكبر ولازم نكمل مسيرة حبنا ف الله ورسوله ونعمل ال يكمل الحب ده في كل اوامر الله والبعد عن معاصيه والله هنعيش وبكدة هنكون (( بنحب ونتحب ))

سارة حسين

كراكيبي الغالية لسحر غريب

كراكيبي الغالية
من قال إنني أرغب في التحرر من الماضي عندما يكون هذا الماضي لا يكبلني ولا يكبل مستقبلي، بل أنه يعطيني دائمًا دفعات إلى الأمام، فإنسان بلا ماضٍ هو إنسان بلا مستقبل. يلومني زوجي العزيز على دولابي الذي فيه تاريخي الذي يمتد من قبل الزواج وإلى يومنا هذا، يتهمني بالبخل لأنني كلما حاولت أن أتنازل عن قطعة من ملابسي أفشل فشلًا ذريعًا، أما هو فلا عزيز لديه، كل ملابسه قابلة للتنازل والمغادرة، فهذه القطعة صغر مقاسها عليه، وهذه قطعة أخرى فقدت ملامحها بعد أن سقطت ضحية سهلة داخل غسالتي مع بلوزتي الحمراء، والشيطان شاطر، فتحولت بفعل فاعل من اللون الأبيض إلى اللون الوردي.. لو كنت مكانه لتقبلت الأمر الواقع، وارتضيت بإعادة التلوين الإجبارية، وارتديت القميص البمبي من باب التغيير، ولكنه قرّر أن يتنازل عنها. أما أكثر القطع التي آلمني تنازله عنها، وتركت مغادرتها الدولاب ندبة عميقة في قلبي، فهي بدلته الرمادية ولوازمها، تلك البدلة التي ارتداها في اليوم الذي تقدم فيه لخطبتي، منذ ما يقرب من عشر سنوات أو يزيد. كنت كلما أراه يرتديها أتذكر كل لحظة من ذاك اليوم البعيد، مكان جلسته، أمي الغالية التي أضحكتني كثيرًا أثناء انتظار العريس، الشاي الحبر الذي صنعته بيدي، وكان أول كوب شاي في حياتي كبنت تبعته بقية المشروبات والحلويات والأكلات اللذيذة التي تعلمت صنعها من أجل عينيه فقط، حتي لا تتكرر مأساة كوب الشاي الأول. كنت أذكره بكل هذا كلما رأيت بدلة الذكريات، حتى قرر أنها النهاية. حاولت يومها أن أقنعه بأنه سيستعيد وزنه السابق وسيحتاجها مرة أخرى، ثم أنني على أتم استعداد لاستضافة بدلته تلك داخل دولابي المزدحم بملابس الذكريات الأثرية، ولكنه رفض بشدة واتهمني بالبخل والشح، وكانت جريمتي الوحيدة أنني عاطفية زيادة عن اللزوم. فنظرة واحدة داخل دولابي ستعرف منها جميع تفاصيل حياتي، الصغيرة منها قبل الكبيرة، فهذه جونلة ارتديتها عندما قابلت زوجي أول مرة، وتلك بلوزتي الخضراء التي ارتديتها يوم خطوبتي، وهذا فستان لبسته يوم كتب كتابي.. كلها ملابس لم تعد تتناسب مع زوجة حملت في بطنها ثلاثة أطفال وفقدت كثيرًا من رشاقتها، ولكنني احتفظ بها تمسكًا مني بكل لحظة عشتها. فهذه وسيلتي في الاحتفاظ بالماضي الذي أدى بدوره إلى الحاضر.

سحر غريب

كلمات ميقدرش الواحد مننا يقولها قدام مديره لمحمود دياب

كلمات ميقدرش الواحد مننا يقولها قدام مديره


أوع تقول
لا        أنا حقي وجهة نظري    عايز علاوة      مقدرش أنت     أشمعني ممكن اقعد
خلونا نتفق أن أكل العيش مر أوي لو بصنا للشكل العام نلاقي أن الموظف اللي هو أنت وأن مديره و رب العمل ولازم أن يطيعه وينصره ظالما أو مظلوما ها واخد بالك ولا إيه
ركز وحياة أبوك الغالي ظالم أو مظلوم معتقدش انه في مدير بيكون مظلوم في الزمن ده
المهم عشان نأكل عيش نكمل
نتكلم بصراحة شوية أي منظومة العمل في بعض ألاماكن ملعوب في أساسها أصلا مفيش نظام مفيش أي نوع من أنواع الاحترام
الموظف يقف قدام مديره زي الأسير في سجنه زي سجن أبو غريب بالعراق ولا زى الطفل الصغير اللي عاملها علي نفسه
اسكت يا لسان واخرس يا ................
أكيد طبعا في مديرين يتمتعون بالنزاهة الكاملة والاحترام والديمقراطية و الأحلى من كده كمان الثقة بالنفس عارفين هما إيه عندهم ثقة عالية أوي بنفسهم ثقة مش غرور ثقة في قدراتهم وكمان الاكتر من كده ثقة في قدرات الموظفين تحتهم لأنهم قادة وليسوا مديرين في فرق كبير أوي أوي أوي بين القائد والمدير ممكن نتكلم بعدين في الفرق ده
ارفع القبعة وانحني لهم بجد
يا مدير إيه مدررك قال ملتقش قانون يلمني حبيب قلبي
غياب القانون ولا تعليق مفيش نظام يمشوا عليه مفيش أسلوب ولا دستور يقدروا يرجعوا ليه لما يتخلفوا
أي مدير بقي ( شركة – مؤسسة – منظمة – مصنع – مستشفي – فريق عمل – جمعية – منتدى علي النت – جروب علي الفيس بوك - )
الغالبية العظمة يغلب عليها طابع ألانا أنا ولا شئ من بعدي أنا فقط أنا من يقول أنا من يأمر أنا ثم أنا ثم أنا
أنت إيه يا فاااااااااشل اللي بيستخدم الكلمة دية بجد اعرف انه فااااااااشل مش عنده ثقة بنفسه خالص وطالما مش عنده ثقة بنفس طبيعي أوي مفيش ثقة بالموظفين اللي تحته ولا حتى صحابه
عشان مش نرغي كتير ونحرق في كلام يعصب ويحرق شوية الدم اللي عندنا نبداء علي بركة الله
أولي الكلمات :
كلمة من حرفين ل أ (لا) كلمة صعبه علي أي مدير انه يسمعها من موظف عنده كلمه اعتراض تهديد صريح قاسي وواضح بمعني عدم الاعتراف بقدرته المديرية يعني التمرد والانحراف يعني العصيان يعني الانقلاب يعني حضرتك هتروح وراء الشمس بأمر الله ابقي خلي بالك بقي ها فاهمني خلي بالك لما تتكلم معه قول نعم حااااضر
يا سيدي نعم نعمين وتلات وأربعه كمان يا سلام يا سلام بتهرج ولا إيه .
ثاني الكلمات :
كلمة بيكرهها المدير أوي أوي بنت عم الكلمة الأولي ( وجهة نظري ) يا راجل أنت كده جاي تعترض علي كلام الناس اللي فوق كلام الكبار كلام الأعيان وكمان قدام كل الناس تقول وجهة نظري دخلت عش الدبابير برجلك يا معلم قابلني بقي لو عرفت تخرج منه أنت مين عشان تقول كده أنت في مديرين يبعملوا إيه بقي بيربوا في الموظفين الخوف من عرض وجهة النظر كمان مش قصه وجهة نظر لا لا انه حتى يتكلم ولا يقول رأي خلي بالك لو عندك رأي ولا وجهة نظر يا عم ليها في سرك ولا أقولك ابقي قولها في البيت مع المدام أتوكس واخرس واتنيل علي خيبة ............ فاهمني أكيد صح .
ثالث الكلمات :
كلمه ليهم بس للمدير مش ليك لو قلتها يا نهار ابيض عليك وعلي اهلك أنت كده بقي جيت علي الذات المديرية كلمه ( أنا ) أنت مين يا فاشل أنا إيه بس مش مرغوبة أبدا أبدا من المديرين عشان الكلمة تعلي من شأن الموظف وكمان ممكن تخلي ليه أهمية وبالتالي سيادة معالي المدير يحس انه في خطر علي الكرسي تقليل من أهميته كمدير يا عم الحاج اسكت بلا أنا بلا مش أنا وأنا وأنا وأنا اعمل إيه وبأيدي إيه غنيها لنفسك و بلاش تقولها .
رابع الكلمات :
أي مدير فاكر نفسه الحاكم بأمر وانه كلمته مطاعة أمر نافذ وكمان أن أي موظف تحت رجله قصدي أيديه سبيدرمان اخو سوبرمان انه لما يقول أمر يتنفذ أم أن حضرتك تقول كلمه ( مقدرش ) نهار ازرق بأمر الله متقدرش إيه أنت شاغل ليه ولا أنت جاي من بيتكم ليه لما يسمع كده المدير تلاقي عينه طلعت لبره واسبهل ووشه احمر واترعش متقدرش يعني إيه أنت كده يا معلم عملت جريمة أنت لا تري لا تسمع لا تتكلم أم مقدرش لا لا سيادتك تقدر تعمل كل حاجه يبقي لما تقول مقدرش تبقي لا تستحق وظيفتك وهنا مقدرش من الكبائر صعب تتنسي ولا تنمحي بجاحه .أوع انك تقول الكلمة مهما حصل أو انك وصلت لإرهاق ولا إعياء ولا غباء أوع تقول
يا عم لو قالك حاجه قول تعليمات سيادتك أوامر أنا اقدر بعون الله علي مش علي الشغل اقدر علي اهد جبل افرست نفسه تعليماتك يا ريس .كل عيش عشان عيالك يا معلم
خامس الكلمات :
حَقك إيه كسر حُقك ملكش حقوق كفاية عليك حقوق الحيوان كلمه ( حقي ) كلمه محرمه دوليا ومحليا وكل حاجه أنت ملكش حاجه غير لما أنا أقول أوع تقولها حتى في سرك مش قدام المدير و لا حتى تحلم بيها حق إيه ربي عيالك أحسن من حقي حوافز من حقي أجازة احمد ربنا انك بتاخد الجمعة أجازة احمد ربنا أننا بنقبضك المرتب أخر الشهر
احمد ربنا يا مان وقول يا ساتر استرها
سادس الكلمات :
مفيش مدير مهما كان ولا يكون ولا هيكون بيحبها انسي مهما كان المدير وقولتها يبقي أنت كده دقت أخر مسمار في نعشك يا معلم كلمه ( أنت ) أكيد طبعا و شئ متعارف عليه وأمر شائع أن الاحترام ملزم أي كائن أم عند المدير ده أمر مطاع فرض من الفروض الأساسية في ذاته المديرية يا معلم ريح نفسك عندنا لغات كتير أوي وكلام اكتر خد عندك ( يا ريس – يا رياسة – يا عظمة – فخامة سيادتك – يا فندم – معاليك – حضرتك و أحنا من بعدك )
احترام نفسك ولما عقلك وقول يا معلم الكلام ده مش هتخسر حاجه هي كلمه والله بسيطة وصغيرة معلش يا عم تعال علي نفسك شوية وقولها .
سابع الكلمات :
أكيد طبعا في البلد البطالة ليها أشكال وأشكال اللي شغال زي اللي مش شغال تلاقي الأخ المحترم المتعلم واللي دفع دم قلبه وقلب أهله علي التعليم ومعه شهادات لا حصر لها شغال كناس ولا زبال ولا حتى حرامي مع كامل احترامي لكل المهن طيب لما تيجي حضرتك وتطلب علاوة ولا مكافأة ولا حافز عشان سيادتك تبذل أقصي مجهود من حضرتك في الشغل انسي يا معلم أنت فجرت بركان أيسلندا نفسه اللي لسه منفجر من أيام وعمل مشاكل في العالم كله المشكلة مش في العلاوة لالالا القصة كلها أنت طلبت العلاوة ليه قصدك إيه من الطلب شايف نفسك ولا حاسس انك مهم شوية ولا إيه القصة كلمه (عايز علاوة أو مكافأة ) المشكلة انك مش بطلب ده بس بتطلب من حد قريب من سيادة معالي المدير انه يقول لسيادته بس من غير أي خسائر مادية ولا معنوية ولا سمعية لأنه مفيش حد يتجراء ويطلب الكلام ده أنت جاي تهرج صح مش جاي تشتغل ونستعبدك لو رفض المدير بقي احمد ربك انه مش هيقبل عليك وهيسيبك في حالك عشان خاطر الوسيط اللي دخل بص بقي لما تلاقي شوية عصافير يقول لحضرتك أنت غبي ذوتها مع الريس مكنش لازم تقسي عليه وتقوله الكلام ده أنت إيه قلبك حجر مش مراعي ظروفه والضغط اللي عليه معلش أصله عنده ضغط وسكر و بلاوى سوده بعيد عنك.
يا سيد ارحم نفسك واحترام نفس اهلك و بلاش تطلب حاجه
وقول الحمد لله الذي هدنا وما كنا لنهتدي لو لا ن هدنا الله

ثامن الكلمات :
كلمة ممكن تولع الدنيا كلها تخلي المدير يقف علي رأسه ويحطك في البلاك لست أنت وكل اللي معاك كلمه ( أشمعني ) أيامك كلها سوده يا مان بأمره أشمعني فلان ولا فلانه تاخد حوافز وأنا لا واشمعني يترقوا وأنا لا أشمعني واشمعني
أشمعني لما أجي ادخل للمدير ولا يسمع مني وكمان ادخل زى ما اخرج مكملش خمس دقايق وفلانه تدخل تقعد بالساعات يا سيد يا عم الحاج هي فلانه وأنت فلان هي لابسة جيب أنت لابس جيب وكمان الجيب تحت الركبة ولا فوق الركبة في الأخر جيب ها فاهم ولا فلانه ديه حطه برفان يخلي الجحر ينطق ولا يا معلم العدسات اللانسز العيون ولا الألوان بقي مسكرة ولا أي شادوا أنت بقي عندك كده ارحم نفسك نفسك وشوف الفرق بينك وبين فلانه طيب وفلان ما بيدخل يا عم الأمور فلان ده عصفورة من عصافير الكبير بيدخل يرص التقارير للريس ويرغي ولازم يقعد وكمان ياخد حوافز وبدلات وترقيات كمان أنت عصفورة . أنت يا مسكين غلبان تاخد فتافيت اللي بتقع منه وتخرس خلاص ولا تنطق أشمعني تقوم الدنيا ولا تقعد تولع الليلة أنت كده بقي مغضوب عليك والي الأبد في حل واحد يا أم المدير ربنا يفتكره ولا ربنا ياخده يا أم تقفشه المدام مع المزة خليك في حالك يا دكتور يا أم تلبس جيب يا أم تكون عصفورة ويا أم تولع في نفسك وفي عيالك أم تقول أشمعني انسي يا عمرو ..
تاسع الكلمات :
في مديرين لازم الموظف يكون قدامهم زى العبد واقف منتصب وكتفه منحني ينظر الأرض أيديه جنبه ولا وراء ضهره كلمه ( ممكن اقعد ) تقعد أنت مجنون تقعد قدام الحاكم بأمره شكلك كده بتلعب في عداد عمرك يا برنس الليالي أنت في موجود صومعة الملك ممنوع الكلام غير بأذنه محرم انك تقعد تفضل واقف مذلول ورأس تحت وممنوع تتكلم غير لما يشاور ليك وممكن كمان ولا ينظر ليك المهم انك تفضل ساكت واقف مذلول أوع تقول اقعد هتفتح عليك باب جهنم يا برنس لو حضرتك قررت انك تقعد من غير ما يأذن سيادته مش هيعمل حاجة غير انه ينظر ليك بس وارهن انك هتعملها علي نفسك أنت وقاعد افرض أن مش معاك بامبرز تعمل إيه طيب وليه كل ده ما أنت بكرامتك واقف و معملتش حجه علي نفسك يا عم ابق اقعد في بيتك ولا في مكتبك ربع ولا حط رجل علي رجل بس خلي بالك لحد يشوفك .
لازم تجيب لنفسك الكلام ويبقي شكلك وحش قدام الناس يعني تمشي في الإدارة ولا في المبني بتاع الشركة وأنت عاملها علي نفسك كده يا راجل عيب عليك احترم نفسك بقي تقعد ليه أنت مدير ها قولي جاوبني أنت مدير لما تبقي مدير ابقي اقعد يا سيدي وحط رجل علي رجل و ظبط العملية كلها ولا إيه عيب عليك .
محمود دياب
ربي عيالك وشوف نفسك وأمن مستقبل بيتك وخلي لسانك جوه ....... فاهم أنت طبعا
يا سيدي مش هتخسر حاجه لو معملتش كل ده الحياة حلوه بيس يا معلم أنت كمان مدير يا مدير
محمود دياب



هاتولي راجل) ... المولوتوف اللفظي



أحيانا أقف منبهرا أمام الاحترافية الاعلامية لتسويق كلمة (هاتولي راجل) ضد التيار الاسلامي و الدعاة وأصحاب اللُحى..هذه الكلمة تداولها شباب وفتيات على مواقع التواصل الاجتماعي رغم أن معناها "سافل" من الدرجة الأولى ..ولكن (هاتولي راجل) أصبحت سلعة رائجة في الكوميكسات والألش ومادة دسمة للفكاهات والأفاشات لملئ فراغ الهابطين وممن سقطت همتهم ويرتضون السخرية أسلوبا لنقد الآخرين.
فعلت (هاتولي راجل) ما لم تفعله مظاهرات العنف والتخريب أو ما لم تفعله خطابات مدعي الثورية والعدالة الاجتماعية ولا حتى تغريدات أولئك القابعين خلف الشاشات يحركون حماسة الشباب بحروف لوحة الكيبورد.
لقد تم تسويق هذه الكلمة بمعناها القبيح وأصبحت سلاح سياسيا ضد الاسلاميين عموما واستباح عرض "الشيخ" صاحب الكلمة.. وعفوا فليسامحني كل من لا يعتبر هذا الرجل "شيخا" لأننا شئنا أم أبينا هو لديه جمهور من الناس يعتبرونه رجلا نادرا وإنسانا عالما وشخصا مجاهدا.. شئنا أم أبينا هكذا أصبحت الوظيفة الدعوية على بعض القنوات الفضائية..فمن الواضح أن مخترع كلمة (ما يطلبه المشاهدون) ومكتشف حكمة (الزبون على حق) قد اتفقوا على هدم هيبة الدعوة والدُعاة.
استمعت مرة للشيخ المذكور فوجدته لديه قدرات اعلامية هائلة في جذب قاعدة من المشاهدين... لاشك أن كلامه غير ممنهج ولا يعبر عن رؤية واقعية ولا هو فرد في كيان أو جندي في تنظيم فهو يسير بشخصه كحال بعض الدعاة ممن يعتبرون أن العمل الجماعي والكيانات الاسلامية مثبطة لروح الانطلاق الدعوي ومعطلة لانتشار التدين وربما يرى في نفسه أنه هو "رجل المرحلة" ..
أعتقد أن أنصار هذا الشيخ لو وجدوه أنشأ حزب أو جماعة لتخلوا عن فكرة "الرجل الأوحد" التي يؤمنون بها لتتغير إلى فكرة "التنظيم الأوحد" أو "الجماعة الأولى" ويقعون في الحزبية والتحزب والانضواء تحت راية ليست هي راية الدولة والخلافة الإسلامية وكل التهم التي اتهموا بها الآخرين بالأمس.. إنهم شعبانيو الطريقة
لا أصدق ما أراه من هذا الرجل... كلامه غير مرتب.. أحاديثه ليست جديدة ولكنها منتشرة.. إنه اكتشاف مذهل في تاريخ قناة الحافظ ..هو يمتلك مادة اعلامية "دسمة" تشد انتباه المشاهد وتسافر به بعيدا عن همومه ويأسه واحباطه ولا بأس أن تشحن بطارية حماسته القلبية والنفسانية وبهذا يتحقق للقناة سد عجز مديوناتها وتعطي رواتب موظفيها على عتبة ذبح هيبة التيار الإسلامي..
بل أضافت القناة فصلا جديدا من فصول تاريخها الاعلامي لتدشن برنامج باسم (هاتولي راجل) بتقديم الشيخ صاحب الكلمة الشهيرة ويذكرونني بالممثل الكوميدي الهابط في الأفلام السينمائية الذي يتنازل عن أي شئ ليتقمص أي دور ليضحك الآخرين طالما أن الموضوع به (شهرة وفلوس) بمعناها الواسع وليس (الفن) بمعناها الهابط...
فكما أننا انتقدنا حكومة النظام السابق لتحكم رجال الأعمال فيها .. فأخاف على التيار الإسلامي الآن أن يُؤتى من قِبل رجال الأعمال والبيزنيس بقناة الحافظ وغيرها... شاء صاحب (هاتولي راجل) أو أبى فسينضم اسمه إلى مجموعة الأسماء التي شوهت الإسلاميين بقصد أو بدون قصد في عصر ما بعد الثورة..
ولكني في نفس الوقت ألوم أنفسنا كشباب إسلامي فالكثير منا ديدنه الآن أن يبحث له عن دور بارز أو لائق في المسيرة الإصلاحية أو الثورية ويتناسى أن أكبر دور في التاريخ هو "الجندي المجهول" الذي هو المحرك الأول والقائد الغامض وفانديتا الإصلاح لا التخريب.ولاشك أن هناك محاولات من بعض اخواننا ولكنها تحتاج إلى صبر ومثابرة لتحطيم صنم هذا "الباسم" المقدس في عالم السياسة والسخرية الآن ذو العينين الخضراوين الذي أصبح الرجل الأول لمناهضة المشروع الإسلامي وكأنه فرد الأوركسترا البارع الذي يعلم أن يضع اصابعه على أوتار آلته الموسيقية فهو المروج الأول لـ (هاتولي راجل)
مـحـمـد بـكـرى